Cykelolyckor vid vägarbeten kan leda till allvarliga skador

Orsakerna kan vara otydlig utmärkning, ojämnheter, ökad halkrisk och för oskyddade trafikanter dåligt anpassade trafikanordningar.

Cykelolyckor vid vägarbeten kan leda till allvarliga skador. De bakomliggande orsakerna kan vara otydlig utmärkning, ojämnheter, ökad halkrisk och för oskyddade trafikanter dåligt anpassade trafikanordningar. Genom att skapa en vägarbetsutformning med utmärkning och avspärrningar framtagna med förståelse för trafikantens situation så kan vi bättre skydda fotgängare och cyklister.

I december 2019 släppte Trafikverket version 4 av APV, arbete på väg där man tydligt ändrat kraven på avstängningar för gång och cykeltrafik. Detta för att möjliggöra för nya och bättre lösningar då de tidigare kraven var ganska begränsande. De nya kraven ger möjlighet all utveckling. De tidigare kraven specificerade höjder på markeringsskärmar vilket var begränsande, både för utseende men även funktion, bland annat problemet med vindlaster.

Cyklisters framkomlighet och säkerhet påverkas negativt av hinder och av om- och förbiledningar. Därför är det viktigt att inte skapa nya och större risker genom att använda trafikanordningar som inte hör hemma på en gång- och cykelbana. Kolla in vår checklista nedan.

Checklista

  • Tunga betongelement anpassade för biltrafik kräver fordon för transporter och lyft. Eliminera alltid dessa behov i ditt riskanalysarbete genom att arbeta med smarta konstruktioner som med god arbetsmiljö enkelt kan hanteras för hand.
  • Cykellysen är inte starka nog att lysa upp hinder vilket gör att de i mörker är svåra att upptäcka i tid. Använd trafikanordningar med utmärkning anpassad för att upptäckas av cyklister.
  • Minimera användning av stora skyltar och andra hinder i anslutning till gång och GC-bana.

Läs mer om våra gång- och cykelräcken