Beijers leverans- och lagerbutikcontainrar underlättar för byggarna

På fler sätt förenklar vi för kunderna och bidrar till att deras projekt kan bli effektivare, säger Mattias Karlsten på Beijer.

Beijer Byggmaterial är inte bara landets största helägda bygghandelskedja. Företaget arbetar brett för att förenkla materialhantering, leveranskedjor och logistik för sina kunder. Två av koncepten är leveranscontainer (mottagningscontainer) och att etablera en Pop Up Store på byggplatsen. Därmed kommer företaget ännu närmare sina kunder.

I byggbranschen är logistik ett eftersatt område. Det är mer undantag att alla materielleveranser flyter på i en jämn ström, synkad med byggets olika faser, det vill säga att rätt material anländer i rätt tid. Studier har visat att en mycket stor del, upp till 41 procent, av leveranserna sker Ad Hoc, med andra ord inte enligt en på förhand uppgjord planering. Stor del av hantverkarnas och arbetsledarnas tid går åt till att leta efter material, som kanske kommit men där ingen vet var det finns. Vidare är det vanligt med många besök till bygghandeln för att köpa förbrukningsmaterial, exempelvis fästelement, verktygstillbehör och skyddsmateriel som går åt hela tiden.

Digitala hjälpmedel för bättre logistik

Stora byggprojekt, särskilt i tät bebyggelse, använder digitala hjälpmedel i form av logistikplaneringssystem, för planering, schemaläggning och uppföljning av leveranser. Beijer Byggmaterial arbetar brett för att ta fram digitala hjälpmedel för såväl stora som små projekt, för att underlätta både beställning, leverans, logistikplanering och uppföljning. Track & Trace används för att SMS-avisera leveranser och för att kunden ska kunna följa leveransen i realtid. Kunderna erbjuds också logistikanalyser, upprättande av APD-planer och logistikplaner som genomförs tillsammans med projekten. Beijer står också till tjänst med mängdberäkningsverktyg kopplade till företagets e-handelsplattform.

– På fler sätt förenklar vi för kunderna och bidrar till att deras projekt kan bli effektivare, säger Mattias Karlsten, Head of Operational Development hos Beijer. Vi vill göra hela leveranskedjan mer transparent och erbjuda lösningar där kunden på ett bättre sätt kan planera och följa upp leveranser.

– Vi vill gärna inleda med ett startmöte tillsammans med kund, där vi ser över logistiken och planerar leveranserna, fortsätter Mattias Karlsten. En bra planering skapar en bra gemensam plattform där alla parter vet förutsättningarna, vilket i sin tur ger högre effektivitet.

Likt alla andra betydande aktörer i byggbranschen tänker Beijer på klimat- och miljöavtrycken. Med transportdata som grund går det enkelt att beräkna vilka klimatavtryck transporterna orsakar. Det är också möjligt att miljömärka ett projekt, enligt exempelvis Byggvarubedömningen, på ett sätt som gör att enbart miljögodkända varor går att beställa.

Containerlösningar

Till företagets utbud av tjänster som underlättar logistiken hör två typer av containerlösningar: leveranscontainer respektive DROP DOWN STORE.

Beijers chaufförer kör ut beställt material till leveranscontainrarna i rätt tid direkt till byggarbetsplatsen. Containern kan inlemmas i staketet kring byggplatsen och därmed utgöra en del av skalskyddet. Leveranser kan göras även utanför byggplatsens öppettider. Vid leverans skickas ett SMS till rätt mottagare.

Fördelar:

  • Ingen behöver stå och ta emot leveransen, något som annars spiller mycket tid för byggaren
  • Full leveranskontroll med SMS
  • Minskat materialsvinn. Igen behöver leta efter mottaget gods
  • Lägre olycksrisk. Vare sig transportören eller mottagaren behöver beträda lossningsplatsen vid leveranstillfället

Lagerbutik

Beijer Byggmaterial tillsammans med företaget Containertjänst har också utvecklat en lagerbutiklösning för unika kundlager på arbetsplatser. Tjänsten har lanserats som Beijer Byggcontainer DROP DOWN STORE. Det är en 8 eller 10 fots container som kan utrustas med byggelcentral, isolering, belysning, värme, hyllsystem med avdelare, GPS-spårning och låsbom i högsta säkerhetsklass. För att hindra stöder, svinn och få kontroll över vem som har tillträde till containern kan den förses med ID06- och Qlocx-passerkontroll. Utförande bestäms i samråd med kunden.

DROP DOWN STORE är perfekt för byggförnödenheter som infästningar, borrar, slipskivor och andra förbrukningsartiklar. Även för skyddsutrustning som handskar och hörselskydd.

– Tillsammans med kunden bestämmer vi sortimentet i containern och anpassar detta också till i vilken fas bygget befinner sig, berättar Mattias Karlsten.

– Containerlösningar passar kanske framförallt för större långvariga projekt, men även för projekt som ligger långt från närmaste byggvaruhus. Containerlösningar ska gärna finnas med som ett naturligt alternativ eller komplement när logistiken för projektet planeras, fortsätter Mattias Karlsten.

Summa summarum bidrar både leveranscontainer, mottagningscontainer, och DROP DOWN STORE till högre tillgänglighet och en effektivare byggproduktion.

Beijers byggvaruhus erbjuder idag containerlösningar. Först väljs container, sedan väljs sortiment och sist anges tid och plats för leveranserna. Svårare ska det inte vara. Beijer Byggmaterial kan också etablera en större Pop Up-butik i 20 fots container på byggplatsen och även bemanna denna temporära butik. Lättare kan det inte bli för kunderna att få tillgång till dagliga byggförnödenheter.

– Det ska vara enkelt att vara kund hos Beijer, avslutar Mattias Karlsten.

Beijer Byggmaterial har tillsammans med företaget Containertjänst utvecklat en lagerbutiklösning för unika kundlager på arbetsplatser. Tjänsten lanseras som Beijer Byggcontainer DROP DOWN STORE.