Extra tjocka körplåtar tryggar trafiken vid färjeterminalen

När ett ledningsschakt skulle grävas på den väg där bilarna kör av och på Viking Lines färjor krävdes en speciallösning.

Entreprenören Dammarsberg Entreprenad använder extra tjocka körplåtar som enkelt kan lyftas över schakten när en färja anlänt. När alla fordon är ombord lyfts plåtarna av igen och arbete med ledningsförläggningen kan fortsätta till nästa färja angör.

I början av året inleddes Dammarsberg Entreprenad ett krävande uppdrag i Masthamnen i Stockholm. Det är här som Viking Lines färjor angör. Dammarsberg förlägger vattenledningar på stort schaktdjup. En mycket stor utmaning är att biltrafiken till och från färjorna – både tung och lätt – måste passera över schakten.

Krävande uppdrag

– Vi får vissa tidsfönster då vi kan jobba i schakten. Då hålls de helt öppna. Sedan måste trafiken få komma fram och då lägger vi på körplåtarna, berättar Remy Flores, projektledare hos Dammarsberg Entreprenad.

Inför nästa arbetspass nere i schakten tas körplåtarna bort. De hanteras med hjälp av grävmaskin eller kranbil. Fyra kättingar används för att balansera plåtarna. Lyftöglor sitter placerade i mitten av körplåten, vilket ger enkla och säkra lyft.

– Eftersom vi behövde så många körplåtar, ett trettiotal, var det smidigt att hyra dem av Containertjänst, i stället för att köpa, säger Remy Flores.

Dunderplåt

Vanligtvis placeras körplåtar ovanpå en befintlig vägbeläggning för skydda fordon och beläggning från skador. Körplåtar finns i olika tjocklekar och längder. Det är viktigt att välja dimension av plåt utifrån vikten av de fordon som kör över dem. En för tunn plåt kan skada både marken och fordonen.
I det aktuella projektet i Masthamnen används specialplåt som Containertjänst utvecklat. Den har fått namnet Dunderplåt och är tillverkad av extra hållfast konstruktionsstål. Plåten är 40 millimeter tjock i stället för 30 millimeter som på normala körplåtar. Den tål dubbelt så hög belastning som standardkörplåt. Kortsidorna är avfasade för att minska däckslitage på de fordon som kör över plåten. Lyftöglor sitter placerade i mitten av körplåten, vilket ger enkla och säkra lyft. Dunderplåten är två meter bred, sex meter lång och väger 3 840 kilo. Containertjänst tog fram Dunderplåten åt några kunder som hade arbeten som krävde lite mer än vanligt. Resultatet blev så bra att den nu ingår i det ordinarie sortimentet av körplåtar. Många entreprenörer verksamma inom bygg, mark och anläggning i Stockholm och Mälardalen köper eller hyr körplåtar från Containertjänst.

– Om det till exempel blir en akut vattenläcka och en väg måste grävas av är det viktigt att störa trafiken så lite som möjligt. Samtidigt måste de som ska laga läckan kunna komma åt att jobba. Då gäller det att snabbt få körplåtar på plats, säger Michael Skärbo på Containertjänst.

Snabb service

Dammarsberg Entreprenad är väldigt nöjda med hur deras behov av körplåtar löstes.

– Containertjänst har bra service, är snabba att komma med pris och väldigt tillgängliga. Om vi får behov av körplåtar eller andra vägprodukter i våra framtida projekt kommer vi absolut att hyra av dem igen, avslutar Remy Flores.